Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Plan współpracy specjalistów z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

Plan współpracy specjalistów przedszkolnych z poradnią psychologiczno-pedagogiczną

Przedszkole jest miejscem, w którym dzieci spędzają dużo czasu, będąc pod okiem specjalistów. Jeżeli zauważone są trudności – przedszkole kieruje rodziców na diagnozę do rejonowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, a następnie jest w kontakcie w PPP w celu dokonania diagnozy, która uwzględnia funkcjonowanie dziecka na wielu płaszczyznach.

  1. Cele współpracy
  • Wczesne rozpoznawanie trudności edukacyjnych, emocjonalnych i społecznych dzieci.
  • Wspólne opracowanie i realizacja działań wspierających rozwój dziecka.
  • Wymiana doświadczeń i konsultacje w zakresie pracy z dziećmi wymagającymi wsparcia.
  • Podnoszenie kompetencji nauczycieli i specjalistów przedszkolnych.

  1. Formy współpracy:

    a) Konsultacje indywidualne i zespołowe
  • Spotkania specjalistów przedszkolnych z psychologami i pedagogami z poradni.
  • Analiza wyników obserwacji dzieci oraz planowanie działań wspierających.
  • Ustalanie zaleceń do pracy z dzieckiem w przedszkolu i w domu.

    b) Diagnoza i terapia dzieci
  • Kierowanie dzieci na diagnozy specjalistyczne w poradni.
  • Tworzenie opinii nt. funkcjonowania dziecka w przedszkolu w celu przekazania jej do PPP jako dopełnienie diagnozy.
  • Wspólna analiza wyników badań i opracowanie indywidualnych programów wspierających.
  • Współpraca przy organizacji zajęć terapeutycznych w przedszkolu.

    c) Szkolenia i warsztaty dla nauczycieli i specjalistów przedszkolnych
  • Uczestnictwo specjalistów w spotkaniach organizowanych przez PPP.

    d) Spotkania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Regularny kontakt koordynatora ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej ze specjalistami poradni.
  • Opracowywanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET, WOPFU).
  • Ewaluacja skuteczności podjętych działań.
  • Omawianie bieżących trudności, wymagających wsparcia ze strony specjalistów z poradni.

    e) Obserwacje dzieci w przedszkolu
  • Wizyty specjalistów z poradni w grupach przedszkolnych.
  • Ocena funkcjonowania dziecka w środowisku przedszkolnym.
  • Wskazówki dotyczące pracy z dzieckiem na co dzień.

    f) Wsparcie dla rodziców
  • Organizacja spotkania o gotowości szkolnej dla rodziców z psychologiem i pedagogiem poradni.
  • Konsultacje dotyczące dalszego kierowania dzieci na specjalistyczne terapie.

  1. Harmonogram współpracy
  • Wrzesień – spotkanie organizacyjne przedszkola z przedstawicielami poradni.
  • Październik – czerwiec – systematyczne konsultacje specjalistów  przedszkolnych ze specjalni poradni.
  • Styczeń, czerwiec – spotkania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Ciągła współpraca – bieżący kontakt w ramach indywidualnych potrzeb dzieci i nauczycieli.

  1. Oczekiwane efekty współpracy
  • Szybsza diagnoza i skuteczniejsza pomoc dzieciom z trudnościami.
  • Lepsze przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi wymagającymi wsparcia.
  • Wzmocnienie współpracy między przedszkolem, poradnią i rodzicami.
  • Poprawa funkcjonowania dzieci w przedszkolu i ich gotowości do nauki szkolnej.