Plan współpracy specjalistów z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
Plan współpracy specjalistów przedszkolnych z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
Przedszkole jest miejscem, w którym dzieci spędzają dużo czasu, będąc pod okiem specjalistów. Jeżeli zauważone są trudności – przedszkole kieruje rodziców na diagnozę do rejonowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, a następnie jest w kontakcie w PPP w celu dokonania diagnozy, która uwzględnia funkcjonowanie dziecka na wielu płaszczyznach.
- Cele współpracy
- Wczesne rozpoznawanie trudności edukacyjnych, emocjonalnych i społecznych dzieci.
- Wspólne opracowanie i realizacja działań wspierających rozwój dziecka.
- Wymiana doświadczeń i konsultacje w zakresie pracy z dziećmi wymagającymi wsparcia.
- Podnoszenie kompetencji nauczycieli i specjalistów przedszkolnych.
- Formy współpracy:
a) Konsultacje indywidualne i zespołowe
- Spotkania specjalistów przedszkolnych z psychologami i pedagogami z poradni.
- Analiza wyników obserwacji dzieci oraz planowanie działań wspierających.
- Ustalanie zaleceń do pracy z dzieckiem w przedszkolu i w domu.
b) Diagnoza i terapia dzieci
- Kierowanie dzieci na diagnozy specjalistyczne w poradni.
- Tworzenie opinii nt. funkcjonowania dziecka w przedszkolu w celu przekazania jej do PPP jako dopełnienie diagnozy.
- Wspólna analiza wyników badań i opracowanie indywidualnych programów wspierających.
- Współpraca przy organizacji zajęć terapeutycznych w przedszkolu.
c) Szkolenia i warsztaty dla nauczycieli i specjalistów przedszkolnych
- Uczestnictwo specjalistów w spotkaniach organizowanych przez PPP.
d) Spotkania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Regularny kontakt koordynatora ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej ze specjalistami poradni.
- Opracowywanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET, WOPFU).
- Ewaluacja skuteczności podjętych działań.
- Omawianie bieżących trudności, wymagających wsparcia ze strony specjalistów z poradni.
e) Obserwacje dzieci w przedszkolu
- Wizyty specjalistów z poradni w grupach przedszkolnych.
- Ocena funkcjonowania dziecka w środowisku przedszkolnym.
- Wskazówki dotyczące pracy z dzieckiem na co dzień.
f) Wsparcie dla rodziców
- Organizacja spotkania o gotowości szkolnej dla rodziców z psychologiem i pedagogiem poradni.
- Konsultacje dotyczące dalszego kierowania dzieci na specjalistyczne terapie.
- Harmonogram współpracy
- Wrzesień – spotkanie organizacyjne przedszkola z przedstawicielami poradni.
- Październik – czerwiec – systematyczne konsultacje specjalistów przedszkolnych ze specjalni poradni.
- Styczeń, czerwiec – spotkania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Ciągła współpraca – bieżący kontakt w ramach indywidualnych potrzeb dzieci i nauczycieli.
- Oczekiwane efekty współpracy
- Szybsza diagnoza i skuteczniejsza pomoc dzieciom z trudnościami.
- Lepsze przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi wymagającymi wsparcia.
- Wzmocnienie współpracy między przedszkolem, poradnią i rodzicami.
- Poprawa funkcjonowania dzieci w przedszkolu i ich gotowości do nauki szkolnej.