Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Plan współpracy specjalistów z rodzicami

Plan współpracy specjalistów z rodzicami w przedszkolu

Efektywna komunikacja między specjalistami, a rodzicami w przedszkolu odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju dziecka. Pedagodzy specjalni, psychologowie, logopedzi i inni specjaliści wspierający edukację przedszkolną mają za zadanie nie tylko obserwować i wspomagać rozwój najmłodszych, ale także dzielić się swoją wiedzą i spostrzeżeniami z opiekunami. Otwarty dialog oraz regularna wymiana informacji pomagają dostosować metody pracy do indywidualnych potrzeb dziecka, wspierając jego rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy. Jakie stawiamy sobie cele, jakie formy kontaktu realizujemy w naszym przedszkolu – przeczytasz poniżej.

  1. Cele współpracy
  • Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka.
  • Wczesne wykrywanie i eliminowanie trudności edukacyjnych i wychowawczych.
  • Podnoszenie kompetencji rodziców w zakresie wspierania dziecka.
  • Budowanie partnerskich relacji między specjalistami a rodzicami.

  1. Formy współpracy:

    a) Spotkania indywidualne
  • Konsultacje z psychologiem, pedagogiem specjalnym, logopedą lub terapeutą pedagogicznym.
  • Omówienie wyników diagnoz i postępów dziecka.
  • Wspólne opracowanie strategii wsparcia dziecka w domu.

    b) Pedagogizacja rodziców
  • Informowanie o prawidłowym rozwoju dziecka oraz symptomach, które mogą niepokoić,
  • Wsparcie merytoryczne poprzez polecanie literatury w temacie w obszarze którego występują trudności,
  • Rekomendacje książek i ćwiczeń wspierających rozwój dziecka w domu.
  • W miarę zgłoszonego zapotrzebowania - udział w zebraniach z rodzicami oraz odpowiedź na pytania z omawianego zakresu tematycznego (np. rozwój mowy, gotowość szkolna, konflikty rówieśnicze, dziecko w świecie mediów itp.),
  • Zamieszczenie artykułów wzmacniających kompetencje wychowawcze rodziców.
  • Spotkania prowadzone przez specjalistów przedszkolnych i zaproszonych ekspertów (np. pracowników PPP).
  • Przedstawianie kluczowych aspektów rozwoju dzieci w danej grupie wiekowej (w formie np. ulotek),
  • Informowanie o warsztatach dla rodziców organizowanych przez PPP,
  • Możliwość obserwacji pracy specjalistów w czasie terapii z dzieckiem.

    c) Konsultacje online poprzez MobiDziennik
  • Możliwość zadawania pytań i konsultacji w formie elektronicznej.
  • Udostępnianie rodzicom wskazówek i ćwiczeń do pracy z dzieckiem w domu.

  1. Harmonogram współpracy
  • Wrzesień – obserwacje w grupach, po których specjaliści przeprowadzają konsultacje z rodzicami, u których dzieci zauważono specjalne potrzeby edukacyjne; zespoły ds. IPET dzieci z nowymi orzeczeniami o KS, na które zapraszani są rodzice,
  • Październik – czerwiec – systematyczne konsultacje indywidualne,
  • Grudzień, czerwiec – spotkania zespołów IPET/WOPFU, na które zapraszani są rodzice dzieci objętych KS,
  • Ciągła współpraca – bieżący kontakt przez MobiDziennik oraz konsultacje indywidualne po zgłoszeniu potrzeby,
  • Cały rok – wydawanie opinii nt. dziecka na wniosek rodziców.

  1. Oczekiwane efekty współpracy
  • Lepsze zrozumienie potrzeb dziecka przez rodziców.
  • Efektywne wsparcie dziecka w przedszkolu i w domu.
  • Wzrost zaangażowania rodziców w proces edukacyjny dziecka.
  • Wczesne wykrywanie trudności i skuteczna interwencja.