Plan współpracy specjalistów z rodzicami
Plan współpracy specjalistów z rodzicami w przedszkolu
Efektywna komunikacja między specjalistami, a rodzicami w przedszkolu odgrywa kluczową rolę w prawidłowym rozwoju dziecka. Pedagodzy specjalni, psychologowie, logopedzi i inni specjaliści wspierający edukację przedszkolną mają za zadanie nie tylko obserwować i wspomagać rozwój najmłodszych, ale także dzielić się swoją wiedzą i spostrzeżeniami z opiekunami. Otwarty dialog oraz regularna wymiana informacji pomagają dostosować metody pracy do indywidualnych potrzeb dziecka, wspierając jego rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy. Jakie stawiamy sobie cele, jakie formy kontaktu realizujemy w naszym przedszkolu – przeczytasz poniżej.
- Cele współpracy
- Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka.
- Wczesne wykrywanie i eliminowanie trudności edukacyjnych i wychowawczych.
- Podnoszenie kompetencji rodziców w zakresie wspierania dziecka.
- Budowanie partnerskich relacji między specjalistami a rodzicami.
- Formy współpracy:
a) Spotkania indywidualne
- Konsultacje z psychologiem, pedagogiem specjalnym, logopedą lub terapeutą pedagogicznym.
- Omówienie wyników diagnoz i postępów dziecka.
- Wspólne opracowanie strategii wsparcia dziecka w domu.
b) Pedagogizacja rodziców
- Informowanie o prawidłowym rozwoju dziecka oraz symptomach, które mogą niepokoić,
- Wsparcie merytoryczne poprzez polecanie literatury w temacie w obszarze którego występują trudności,
- Rekomendacje książek i ćwiczeń wspierających rozwój dziecka w domu.
- W miarę zgłoszonego zapotrzebowania - udział w zebraniach z rodzicami oraz odpowiedź na pytania z omawianego zakresu tematycznego (np. rozwój mowy, gotowość szkolna, konflikty rówieśnicze, dziecko w świecie mediów itp.),
- Zamieszczenie artykułów wzmacniających kompetencje wychowawcze rodziców.
- Spotkania prowadzone przez specjalistów przedszkolnych i zaproszonych ekspertów (np. pracowników PPP).
- Przedstawianie kluczowych aspektów rozwoju dzieci w danej grupie wiekowej (w formie np. ulotek),
- Informowanie o warsztatach dla rodziców organizowanych przez PPP,
- Możliwość obserwacji pracy specjalistów w czasie terapii z dzieckiem.
c) Konsultacje online poprzez MobiDziennik
- Możliwość zadawania pytań i konsultacji w formie elektronicznej.
- Udostępnianie rodzicom wskazówek i ćwiczeń do pracy z dzieckiem w domu.
- Harmonogram współpracy
- Wrzesień – obserwacje w grupach, po których specjaliści przeprowadzają konsultacje z rodzicami, u których dzieci zauważono specjalne potrzeby edukacyjne; zespoły ds. IPET dzieci z nowymi orzeczeniami o KS, na które zapraszani są rodzice,
- Październik – czerwiec – systematyczne konsultacje indywidualne,
- Grudzień, czerwiec – spotkania zespołów IPET/WOPFU, na które zapraszani są rodzice dzieci objętych KS,
- Ciągła współpraca – bieżący kontakt przez MobiDziennik oraz konsultacje indywidualne po zgłoszeniu potrzeby,
- Cały rok – wydawanie opinii nt. dziecka na wniosek rodziców.
- Oczekiwane efekty współpracy
- Lepsze zrozumienie potrzeb dziecka przez rodziców.
- Efektywne wsparcie dziecka w przedszkolu i w domu.
- Wzrost zaangażowania rodziców w proces edukacyjny dziecka.
- Wczesne wykrywanie trudności i skuteczna interwencja.